Umrah 2011

Assalamualaikum.

Seminggu genap kepulangan saya dari mengerjakan umrah yg pertama di Tanah Haram. Terasa kerinduan yg teramat sangat utk menjejakkan kaki di Tanah Haram dan mengunjungi Baitullah semula. Tak tergambar perasan hati ni bila melihat kaabah buat pertama kali. I was speechless, no words can describe how breathtaking it is!


Memang pelbagai kisah dan peristiwa berlaku sepanjang berada di sana. Selalunya biasa dengar carita-cerita dari orang lain yg dah pergi saja. Kali ni dapat pengalaman sendiri. Banyak yg telah saya belajar dari pengalaman umrah kali ni. Walau apa pun pengalamannya, saya gembira, sepanjang hayat saya ni saya dah berjaya menjejakkan kaki di Baitullah.. Alhamdulillah :)

Semasa berada di sana, kita harus menjaga segala sikap, tingkahlaku dan percakapan sebab Tanah Haram bukan tempat yg boleh main-main. Saya harus mengatakan bahawa pelbagai peristiwa mencabar berlaku pada setiap jemaah yg datang. Kat sana semua attitude kita akan terserlah. Mana yg baik dan buruk akan menjadi jelas. Di situ kita boleh nilai tahap mana kita ni sebenarnya.

Bukan senang utk kita mendapatkan ganjaran yg berlipat ganda. Kita mesti berusaha utk mendapatkannya dan oleh kerana itu kesabaran mesti kuat. Pelbagai dugaan dan cabaran akan datang menguji kita agar dapat diberikan balasan yg setimpal. Semoga walaupun telah kembali ke tanah air, kita masih dapat memupuk sikap baik seperti yg patut diamalkan di sana.

Yang paling penting sekali, niat kita ke sana tu mesti betul bermula dari tanah air lagi. Kesihatan juga mesti dijaga bermula dari tanah air supaya ibadat kita di sana tak terganggu seterusnya diterima dan diberkati Allah SWT. Saya berharap saya dapat pergi lagi. Semoga kita semua dimurahkan rezeki dan diberi peluang utk mengerjakan ibadat haji dan umrah, InsyaAllah..


0 comments: