Iman dan Kehidupan

Assalamualaikum.

Saya ingin menyentuh sedikit mengenai keimanan dan peranannya dalam kehidupan. Jadi di sini saya mahu berkongsi pendapat dan ilmu yg saya perolehi hasil dari penyelidikan saya mengenai topik ini. Jika ada yg tersalah atau terkurang minta dimaafkan dan diperbetulkan.

Semenjak baru-baru ni, saya amat tertarik utk mengkaji dan membaca apa-apa artikel yg menceritakan perihal keimanan. Dalam menjalani kehidupan seharian, seringkali kita jumpa perkataan iman atau beriman atau keimanan, akan tetapi sejauh mana kefahaman kita mengenai iman ini, apakah kepentingan iman dalam kehidupan dan bagaimana pula dgn tahap keimanan kita sebagai seorang muslim.

Menurut Dr. Yusuf Al-Qardawi, iman beerti kepercayaan yg meresap dalam hati dengan penuh keyakinan dan tidak bercampur dengan syak dan ragu, serta memberi pengaruh bagi pandangan hidup, tingkah laku dan perbuatan seharian. Ianya diatas kerelaan hati dan bukan sekadar ucapan lidah atau perbuatan dan bukan pula hanya merupakan pengetahuan tentang rukun iman.

1) Iman itu bukan hanya pada lidah kerana banyak orang-orang yg munafik mengaku beriman dengan lidahnya, sedangkan hatinya tidak percaya, seperti dalam firman Tuhan:

"Dan di antara kamu ada mengatakan: " kami beriman kepada Allah dan hari akhirat", sedang yg sebenarnya mereka bukan orang-orang yg beriman. Mereka hendak menipu Allah dan menipu orang-orang yg beriman, tetapi yg sebenarnya mereka menipu diri mereka sendiri dan mereka tidak sedar". - (Al-Baqarah ayat 8-9)

2) Iman juga bukan hanya mengerjakan amal seperti yg biasa dikerjakan oleh orang-orang beriman, kerana banyak yg pada lahirnya mengerjakan ibadat dan perbuatan baik, tetapi hati mereka kosong dari merasa kebaikan dan keikhlasan kepada Allah, seperti dalam firman Tuhan:

"Sesungguhnya orang-orang munafik itu hendak menipu Allah, dan Allah menipu mereka. Apabila mereka berdiri mengerjakan sembahyang, mereka berdiri dengan malas, mereka ria kepada manusia dan tiada mengingati Allah, melainkan sedikit sekali". - (An-Nisa' ayat 142)

3) Iman bukan semata-mata mengetahui erti dan hakikat iman, kerana banyak orang yg mengetahui hakikat iman itu tetapi mereka tidak juga beriman, seperti dalam firman Tuhan:

"Mereka menyangkal (membantah) keterangan-keterangan (agama) Allah kerana dengki dan sombong, padahal hati mereka sendiri meyakininya". - (An-Naml ayat 14)

4) Maka oleh itu keimanan itu mencapai tahap keyakinan yg teguh dan kuat dan tidak digoncangkan oleh bimbang dan ragu-ragu, seperti dalam firman Tuhan:

"Sesungguhnya orang yg beriman itu ialah mereka yg beriman (percaya kepada Allah) dan RasulNya, kemudian itu mereka tidak ragu-ragu". - (Al-Hujurat ayat 15)

5) Keimanan itu, disamping pengetahuan, pengertian dan keyakinan yg kuat perlu pula kepada kemahuan dan  kerelaan hati dalam menjalankan perintah dengan penuh kejujuran, sebagaimana dalam firman Tuhan:

"Maka demi Tuhan engkau, mereka belumlah dinamakan beriman, sebelum mereka meminta keputusan kepasa engkau (Muhammad) dalam perkara yang menjadi perselisihan antara mereka, kemudian itu mereka tidak berasa keberatan dalam hati mereka terhadap apa yg engkau putuskan dan mereka menerima dengan senang hati". - (An-Nisa' ayat 65)

6) Dengan keimanan itu menimbulkan semangat bekerja dan berkorban dengan harta dan diri sesuai dengan kehendak iman dan kewajipan orang beriman. Iman itu membentuk budi pekerti yg baik dan amalan yg berguna, sebagaimana yg disebutkan dalam Al-Quran:

"Sesungguhnya orang-orang yg beriman itu apabila disebut nama Allah, mereka penuh ketakutan, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Allah, keiman mereka bertambah kerananya dan mereka menyerah diri kepasa Tuhannya. Mereka mengerjakan sembahyang dan menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami beri kepada mereka. Itulah orang-orang yang sebenarnya beriman".  - (Al-Anfal ayat 2-4)

"Seungguhnya beruntunglah orang-orang yg beriman: mereka yg khusyu' dalam sembahyangnya. Dan yang menjauhkan diri dari (perkataan dan perbuatan) yang tidak berguna. Dan yang mengerjakan perbuatan suci (membayar zakat) dan mereka yang menjaga kesopanannya". - (Al-Mukminun ayat 1-5)

 "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah mereka yang beriman kepada Allah dan RasulNya, kemudian itu mereka tidak ragu-ragu dan sentiasa berjuang dengan harta dan dirinya di jalan Allah. Itulah orang-orng yang sebenarnya beriman". (Al-Hujurat ayat 15)

Iman berkait rapat dan bersangkut paut dengan kewujudan manusia dan penentuan hidupnya. Adalah satu fitrah bagi manusia untuk tertanya-tanyakan persoalan tentang dari mana asal-usulnya, apakah tujuan hidup di dunia, apa yg terjadi selepas kematian dan kenapa. Keimanan itu menjawab segala persoalan yang berada di luar tahap pemikiran manusia seterusnya membawa manusia sama ada kepada kebahagiaan atau kecelakaan yang abadi. 

Keimanan dan kepercayaan menurut ajaran Islam bermula daripada beriman dan percaya terhadap Allah,  hari akhirat, malaikat, kitab-kitab dan nabi-nabi. Iman kepada Allah meliputi kepercayaan kepada Allah itu ada, Allah itu Maha Esa dan Maha Sempurna yang menjadi dasar bagi aqidah (kepercayaan) dalam agama Islam. Keimanan ini akan dapat menjawab dengan jelas tentang rahsia kewujudan manusia, kehidupan di dunia ini serta kehidupan selepas mati.

Setiap ibadat yg diwajibkan oleh agama adalah sebagai cara untuk mensucikan jiwa manusia, memelihara akalnya, akhlaknya dan jiwanya. Agama Islam menyuruh manusia berbuat baik dan melarang dari berbuat jahat. Sesungguhnya orang yang beriman tidak akan rugi apabila memelihara diri dari kejahatan kerana hidupnya dipenuhi dgn kebaikan dan seterusnya mendapat ketenangan jiwa dan kebahagiaan hidup.

Individu tanpa agama dan keimanan diibarat seperti bingung akan hakikat dirinya dan rahsia wujudnya, malah tidak mengetahui apakah tujuan dia hidup di dunia ini dan kemana hala tujunya yang sebenar. Kehidupan yang tiada hala tuju menjadikan manusia dikuasai nafsu syahwat serta terlalu mencintai dunia hingga sanggup melampaui moral dan etika semata-mata untuk hidup bersenang-lenang.

Alangkah ruginya bagi mereka yang hanya menjalankan kehidupan setakat untuk bekalan di dunia sahaja, sedangkan kehidupan akhirat itu ada dan kekal selamanya. Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka dia akan beruntung dalam dua kehidupan bersama. Ia tidak akan khuatir dengan keadaan dunianya yang fana ini untuk mendapat keuntungan di akhirat kelak.

Kita adalah kaum yg beriman kepada Allah SWT. Keimanan ini yg menjadi asas keperibadian kita,  peradaban kita, kekuatan kita dan kemuliaan kita sebagai seorang manusia dan umat Islam. Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk  menyebarkan ilmu yang ada dan menanamkan keyakinan iman dalam diri sendiri dan juga saudara-saudara kita yg lain agar kita sama-sama mendapat keuntungan di dunia mahupun di akhirat.

Semoga keimanan ini sentiasa teguh kuat dalam hati dan menjadi pembimbing kepada kehidupan yg lebih berkualiti dan bahagia.

bersambung...

0 comments: