Kritikan Itu Satu Penghormatan

Sebagai makhluk yg hidup bermasyarakat, kita memang tidak dapat lari daripada kritikan dan cemuhan makhluk lain. Sedangkan Allah Yang Maha Esa pun mendapat tentangan dan cemuhan daripada kaum kafir, apatah lagi kita ni, insan yg lemah dan sentiasa melakukan kesilapan. Selagi nyawa dikandung badan, manusia tidak akan berhenti dari mencemuh saudaranya yg lain sehinggalah ke liang lahad.

Adapun sebab-sebab mereka mencemuh kita tidak lain dari kerana busuk hati, hasad dengki dan bongkak. Padahal mereka tidak sedar bahawa cemuhan mereka itu merupakan satu penghormataan utk kita dan satu kehinaan utk mereka. Adakah sikap mencemuh itu satu perbuatan yg lebih mulia? Sesungguhnya cemuhan mereka itu langsung tidak menjadikan mereka itu lebih baik.

Maka berhati-hatilah apabila mereka mencemuh kita. Jika kita tergugat dgn cemuhan mereka maka mereka telah berjaya utk menjatuhkan kita dan segala kata-kata mereka akan menjadi realiti. Akan tetapi jika kita sabar dan menunjukkan akhlak yg baik, nescaya kita berada di tempat yg lebih baik. Oleh itu, ambillah kritikan itu sebagai pembina kepada diri kita.

0 comments: